2.2.2010

Sivistys viihtyy vapaudessa

Taina Törmä, johtava rehtori

Educa on iso vuosittainen valtakunnallinen opettajien messutapahtuma. Ensimmäistä kertaa siellä oli menneellä viikolla vapaa sivistystyö esillä omilla puheenvuoroillaan. Sain kunnian olla mukana keskustelemassa Lahden kansanopiston rehtorin Ville Marjomäen kanssa. Annoimme dialogillemme nimen, joka on tämän kirjoituksen otsikko.

Meitä oli tullut kuuntelemaan noin 40 henkilöä avoimeeen ja kaikuvaan Opus-kahvilaan, joka on Messukeskuksen hehtaarihallissa. Ilokseni näin yleisössä tuttuja kasvoja vuosien ja jopa vuosikymmenten varrelta.

Sain aloittaa vuoropuhelun pohtimalla sivistyksen ja vapauden ikiaikaisia teemoja yrittäen yhdistää niitä vapaan sivistystyön arkeen:

”Vapaus johonkin eli omaehtoiseen, itsestä lähtevään opiskeluun ja oppilaitoksen tasolla vapaus itsen näköiseen opetussuunnitelmaan. Vapaus jostakin eli vapaus ulkopuolelta asetetuista tavoitteista ja normeista.”

Ville tarttui näihin teemoihin ja painotti myös vapautta suorittamisesta ja suorituskeskeisyydestä. Mietimme yhdessä, millaista on johtaa vapautta arvostavaa ja sitä arjessaan toteuttavaa oppilaitosta. Mietimme myös, että joitakin reunaehtoja tarvitaan, vapaus ei ole riippumattomuutta tai anarkiaa.

Omien rajojen ja riippuvuuksien tunnistaminen ja tunnustaminen on myös oppilaitoksen ja omien arvojen pohdintaa ja käytännöllistämistä. Olemme kaikki kiinni kulttuuriperinnössä, omissa suvuissamme, omassa ammatti- ja muussa kokemuksessamme.

Yleisökin kommentoi. Martti Markkanen ehdotti, että minä olisin hetken Ville ja Ville Taina ja sitten miettisimme vaihtorooleista käsin Lahden kansanopiston ja Helsingin työväenopiston yhteistyötä. No, eihän rooli pysynyt kummallakaan päällä minuuttia kauempaa, mutta ideoita syntyi:

Lahden kansanopisto voisi järjestää internaattikursseja helsinkiläisille oppijoille ja opinsilta voisi toimia toisinkin päin. Hallinnollisemmin viriteltiin johtoryhmien tapaamista ja toisenlaisen oppilaitoksen arkeen tutustumista.

Vuorovaikutus, julkinen keskustelu oli innostavaa. Yleisökin tunnisti, että viihdyimme. Suosittelen niin dialogiin suostumista ja sellaisten järjestämistä. Ehkäpä siinä oli pisara sitä vapaan sivistystyön opettajuutta, jota pohdimme jälkikahveilla.

Blogipallo vierii tästä apulaisrehtori Kaj Lyytiselle ja pallossa lukee opetuksen suunnittelun johtaminen.

3 kommenttia:

  1. Helsingin työväenopisto on jo aiemminkin tehnyt hedelmällistä yhteistyötä Lahden kansanopiston kanssa Vapaan sivistystyön opitun tunnistaminen ja tunnustaminen -hankkeessa. Hankkeessa laadittiin opetussuunnitelmamalli aikuisten käsityön taiteen perusopetuksen laajaan oppimäärään. Yhteistyön tulokset ovat luettavissa teoksesta "Taiteesta Käsin". Hankkeessa olivat mukana myös Espoon työväenopisto, Valkeakoskiopisto ja Ylöjärven työväenopisto. Työmuotona käytimme myös Tainan mainitsemalla internaattimahdollisuutta. Yhteisiin nahkoihin kannattaa välillä hypätä! Yhdessä syntyy enemmän kuin yksin.
    Kirsti Soukka
    Käsityön suunnittelijaopettaja

    VastaaPoista
  2. Hei, yleisössä ollut johtava opettaja Ritva Aalto muistutti samasta asiasta paikan päälläkin. Hieno juttu ja tosi mukava, Kirsti, kun kommentoit, niin opettelemme näitä uusia välineitä ihan virtuaalilivenä!
    Taina Törmä

    VastaaPoista
  3. Olipa vahvistavaa, että erilaisten vapaan sivistystyön työmuotojen välille syntyi tuossakin tilaisuudessa noin mainiota ja rajoja ylittävää ideointia ja dialogia! Kohtaamisissa syntyy aina uutta! Kiitokset! Kaisa Otavasta

    VastaaPoista